1591-1666
Italian
Giovanni Francesco Guercino Galleries Related Paintings of Giovanni Francesco Guercino :. | Virgin and Child with the Patron Saints of Modena | Jacob Receiving Joseph's Coat | Christ with the Woman Taken in Adultery | Angels Weeping Over the Dead Christ | The Raising of Lazarus | Related Artists:
k. e. janssonKarl Emanuel Jansson, född 7 juli 1846 i Finström, Åland, död 1 juni 1874 i Jomala, var en åländsk konstnär. Han var näst äldst av sju syskon. Han far, Jan Jansson, var en bonde i Pålsböle.
Sina konstnärliga inspiration fick han av sockenmålaren G Kjellgren, vid sex-sju års ålder, när han där lärde sig att läsa och skriva. Efter avlutad skolgång sattes han i skomakarlära. Efter ett år drogs han till Kjellgren och fungerade som hans hjälpreda. Kyrkoherden Frans von Knorring såg i slutet av 1859 några av hans teckningar. Han sände några till Finska Konstföreningens direktion och lovordade Karl.
Förening gav ett bidrag för att kunna studera vid Finska Konstföreningens ritskola i Åbo, under ledning av Robert Wilhelm Ekman. Av Ekman fick han husrum, rit- och målningsmaterial och en hel del extra undervisning. Karl gjorde stora framsteg under de 2 åren han målade med Ekman.
Jansson flyttade hösten 1862 till Stockholm, för att kunna utvecklas mer som artist, och inskrevs som elev vid Kongl. Akademin för de fria konsterna. Han tog anatomiexamen 1863. Han levde under svåra ekonomiska förhållanden och hade svårt att sälja sina verk.
Jansson fick hård kritik för de målningar han sände hem, exempelvis, Babian ätande en råtta, och konstföreningen betraktade dem med avsky. Han började då kritisera sig själv allt mer och mer, och den inställningen behöll han. Han fick inte den uppmärksammad han behövde. Tavlan Den förlorade sonens återkomst, belönades med ett pris. Han avslutade sin utbildning vid akademien 1867 med mycket beröm. Jansson lyckades utverka statsstöd för studier i Dusseldorf och reste dit på hösten 1868. Han åkte hem igen sommaren 1870 och tillbringade ett år på Åland innan han återvände till Dusseldorf.
Han var nu märkt av en tilltagande lungsjukdom. De sista verk han fullbordade var Talmannen och En slant i håven. För att lindra sin sjukdom reste han till Rom i mars 1872. Efter några månader åkte han runt till olika kurorter (Davos, Meran) men inget förbättrade hans tillstånd. Efter en liten tid i D??sseldorf kom han hem till Åland sensommaren 1873.
Karl flyttade in på Jomala gård, där lagman Lönnblad och hans fru tog hand om honom. Han målade några verk, vilka blev ofullbordade. På dödsbädden fick han veta att han belönats på världsutställningen i Wien för sina konstverk Klöveress och Talmannen, samt att han blivit medlem i konstakademin i Sankt Petersburg. Han dog 1 juni 1874, inte ens fylld 28 år.
Friedrich Carl Groger(14 October 1766, Plön - 9 November 1838, Hamburg) was a north-German portrait painter and lithographer. One of the most respected portraitists of his time in northern Germany, his works are to be found in several museums, including the Hamburger Kunsthalle, as well as in north German, Holstein and Danish private collections.
Gröger was the son of a tailor in Plön, where he grew up in modest circumstances. His parents wanted him to become a tailor or wood turner and opposed his early artistic activities. He was largely self taught in painting, though he had some contact in Lebeck with Tischbein and in 1785 was in the city of Lebeck, where he met Heinrich Jacob Aldenrath, his first, loyalest and lifelong friend - the Grögersweg in Hamburg-Barmbek named after him links the Tischbeinstraße with the Aldenrathsweg.
From 1789 he studied at Berlin's Akademie der Kenste. He and Aldenrath then went together to Hamburg, then on a joint study trip to Dresden and Paris, then back to Lebeck, where he worked until 1807. They then alternated between Hamburg, Copenhagen, Kiel and Lebeck, before finally settling in Hamburg in 1814. In 1792 Gröger was made an honorary member of the Gesellschaft zur Beförderung gemeinnetziger Tätigkeit in Lebeck.
Gröger developed from a miniature painter into a portrait painter, who towards the end of his life preferred three quarter bust portraits. Aldenrath took over the miniature painting side of their joint business. After lithography developed in northern Germany, they both worked in this medium individually as well as jointly under the business name Firma Gröger & Aldenrath.
Hendrick StaetsDutch marine painter , Active in Leiden circa 1643-1659